Rentoutusharjoituksia arkeen
Rentoutusharjoituksia arkeen

HELLITTÄVIÄ HETKIÄ

Harjoituksia tauottamaan arkea ja työskentelyä, lisäämään keskittymistä, rauhoittamaan jännittävässä tilanteessa tai edistämään palautumista.


Harjoituksilla saatuja hyötyjä:

mielen rauhoittuminen

kehon rentoutuminen, lihasjännitysten väheneminen

olon energisoituminen

ajatusten selkiytyminen

keskittymiskyvyn kasvaminen

luovuuden lisääntyminen

muistin paraneminen

huolestuneisuuden ja ahdistuneisuuden väheneminen

tunteiden ja ajatusten hallinnan lisääntyminen


Kannattaa kokeilla erilaisia harjoituksia useampaan kertaan, jotta opit tunnistamaan mikä harjoitus sinulla on kaikkein sopivin. Voit tehdä harjoituksia päivän aikana tauottamaan arkea tai työtä, tai vaikka illalla rauhoittamaan kehoa ja mieltä ennen nukkumaan käyntiä.


Hellittäviä hetkiä.

t. Mirkka


Hengitysharjoituksia

Hengitys on nopein tapa rauhoittaa mieltä ja rentouttaa kehoa. Syvä, rauhallinen hengitys tasapainottaa hermostoa ja käynnistää kehon palautumisen. 

Yhden hengityksen tekniikka (1 min)

Auttaa rentoutumaan, poistamaan stressiä tai ahdistusta, työntämään sivuun tarpeettomia ajatuksia tai epämiellyttäviä tunteita.

Tee niin monta hengityskierrosta kuin tarpeen; joskus jo yksi hengitys riittää.

Rauhoittava hengitys (3 min)

Jo muutama pitkä uloshengitys katkaisee tehokkaasti stressireaktion ja aktivoi palautumisen. Rauhoittuva hengitys myös houkuttelee kehoa rentoutumaan ja mieltä rauhoittumaan.

Harjoitus sopii erityisesti stressaaviin tilanteisiin, tai ahdistuksen tai paniikin tunteen lisääntyessä ja hengityksen kiihtyessä.


Lihasrentoutuksia

Kasvojen hellittäminen (2 min)

Silmiä ympäröivien lihasten jännittyneisyydestä kulkeutuu autonomista hermostoa pitkin yhteys sydämen sykkeen säätelykeskukseen. Jos lihakset silmien ympärillä ovat jännittyneet, sydämen syke kiihtyy. Kasvolihasten hellitteleminen onkin varsin nopea reitti kokonaisvaltaiseen rauhoittumiseen.

Kehorentoutus (10 min)

Harjoitus ohjaa hellittämään jännityksiä hengityksen ja kehon tarkkailun avulla. Tämä rentoutus on helppo yhdistää arkeen, tehdä illalla ennen nukkumaanmenoa tai työpäivän jälkeen tai ehkä bussissa matkustaessa.


Sielunmaisema (4 min)

Matkusta sielunmaisemaasi, turvapaikkaasi tai lempipaikkaasi hakemaan rauhaa ja rentoutta, kiireettömyyden tunnetta.


Haluaisitko varata rentoutustunnin itsellesi, työyhteisöllesi tai kaveriporukallesi?

Puron Virta - ohjattu rentoutus
Puron Virta - ohjattu rentoutus

Tmi Puron Virta

Mirkka Tikkanen

p. 040 700 7402

mirkka@puronvirta.fi

Y-tunnus: 2910661-8