HELLITTÄVIÄ HETKIÄ



Harjoituksia tauottamaan arkea ja työskentelyä, lisäämään keskittymistä, rauhoittamaan jännittävässä tilanteessa tai edistämään palautumista

Harjoituksilla saatuja hyötyjä:

mielen rauhoittuminen ja kehon rentoutuminen,

lihasjännitysten väheneminen,

olon energisoituminen,

ajatusten selkiytyminen,

keskittymiskyvyn kasvaminen ja muistin paraneminen,

luovuuden lisääntyminen,

huolestuneisuuden ja ahdistuneisuuden väheneminen,

tunteiden ja ajatusten hallinnan lisääntyminen

Kannattaa kokeilla erilaisia harjoituksia useampaan kertaan, jotta opit tunnistamaan mikä harjoitus sinulla on kaikkein sopivin. Voit tehdä harjoituksia päivän aikana tauottamaan arkea tai työtä, tai vaikka illalla rauhoittamaan kehoa ja mieltä ennen nukkumaan käyntiä.

Hellittäviä hetkiä.

t. Mirkka

Hengitysharjoituksia

Hengitys on nopein tapa rauhoittaa mieltä ja rentouttaa kehoa. Syvä, rauhallinen hengitys tasapainottaa hermostoa ja käynnistää kehon palautumisen. 

Yhden hengityksen tekniikka (1 min)

Auttaa rentoutumaan, poistamaan stressiä tai ahdistusta, työntämään sivuun tarpeettomia ajatuksia tai epämiellyttäviä tunteita.

Tee niin monta hengityskierrosta kuin tarpeen; joskus jo yksi hengitys riittää.

Rauhoittava hengitys (3 min)

Jo muutama pitkä uloshengitys katkaisee tehokkaasti stressireaktion ja aktivoi palautumisen. Rauhoittuva hengitys myös houkuttelee kehoa rentoutumaan ja mieltä rauhoittumaan.

Harjoitus sopii erityisesti stressaaviin tilanteisiin, tai ahdistuksen tai paniikin tunteen lisääntyessä ja hengityksen kiihtyessä.


Lihasrentoutuksia

Kasvojen hellittäminen (2 min)

Silmiä ympäröivien lihasten jännittyneisyydestä kulkeutuu autonomista hermostoa pitkin yhteys sydämen sykkeen säätelykeskukseen. Jos lihakset silmien ympärillä ovat jännittyneet, sydämen syke kiihtyy. Kasvolihasten hellitteleminen onkin varsin nopea reitti kokonaisvaltaiseen rauhoittumiseen.

Kehorentoutus (10 min)

Harjoitus ohjaa hellittämään jännityksiä hengityksen ja kehon tarkkailun avulla. Tämä rentoutus on helppo yhdistää arkeen, tehdä illalla ennen nukkumaanmenoa tai työpäivän jälkeen tai ehkä bussissa matkustaessa.

RENTOUTUMISEN TAITO-VERKKOKURSSI

Haluaisitko palautua paremmin, rauhoittaa mieltäsi ja lisätä keskittymiskykyäsi, tai helpottaa nukahtamistasi?

Jos tuntuu, että ajatuksesi käyvät kierroksilla ja on vaikea rauhoittua, tämä verkkokurssi voi olla juuri sinulle.

Tule mukaan ja ota rentoutuminen osaksi arkeasi.

Haluaisitko varata rentoutustunnin itsellesi, työyhteisöllesi tai kaveriporukallesi?

Tmi Puron Virta

Mirkka Tikkanen

p. 040 700 7402

mirkka@puronvirta.fi

Y-tunnus: 2910661-8