HYVÄ HENGITYS

- verkkokurssi


Stressistä rauhallisuuteen


"Kurssin parasta antia on se upea tiedonpaljous!!! Hengityksen fysiologia ja mihin kaikkeen se vaikuttaa. Sain niin paljon vastauksia omaan olooni; erityisesti sain työkaluja väärään hengitystapaani, mikä on pikku hiljaa tullut kovan työstressin saattelemana. Kokonaisvaltainen kurssi, kiitos."

- Susanna


Kun ajatukset käyvät kierroksilla, on vaikea keskittyä, on vaikea rauhoittua. Kehossa tuntuu ylimääräisiä jännityksiä. Kehon rentouttaminen ei onnistu eikä normaali palautuminen käynnisty. Silloin on vaikea nukahtaa tai heräät kesken unien.


Olisi ihana jaksaa harrastaa tai viettää aikaa perheen kanssa, mutta työpäivän ja kotitöiden jälkeen voimat eivät tunnu riittävän muuhun kuin lysähtämään sohvalle.


Tai päädyt silti lähtemään rakkaan juoksuharrastuksesi pariin, jonka jälkeen kierrokset eivät meinaa millään laskea.

Uni ei meinaa tulla, nukut huonosti ja koko seuraavan päivän olo on tahmea. Väsynyt. Voimaton. Ärtynyt.

Et edes muista, miltä tuntuu olla hyvin levännyt ja palautunut.


Tai ehkä koet hengityksesi pinnallisena, koet hengittäväsi jotenkin "väärin". Pinnallinen hengitys lisää kehollista stressiä entisestään.

Tunnista, rauhoitu ja palaudu

Hyvä hengitys -verkkokurssin avulla opit tunnistamaan kierrosten nousemisen ajoissa; huomaat kun on aika hidastaa ja pysähtyä. Voit sallia itsellesi luvan pysähtyä. Rauhoittua. Olla.


Alat palautua jo päivän aikana, jolloin sinulle jää aikaa ja voimia sinulle tärkeisiin ja merkityksellisiin asioihin.


Opit rauhoittumaan. Mieli rauhoittuu. Keho rentoutuu. Hengitys vapautuu.


Rauhoittuessasi huomaat, ettei ole mitään hätää. Asiat palaavat oikeisiin mittasuhteisiin. Opit suhtautumaan stressiin ja kiireeseen levollisemmin. Huomaat kipujen ja ahdistuksen lievittyvän.


Huomaat nukkuvasi paremmin, jaksavasi paremmin.


Huomaat hengityksesi syvenevän, mikä rentouttaa kehoasi ja rauhoittaa mieltäsi.


Tämän kaiken opetan sinulle Hyvä hengitys -verkkokurssilla.

Hei!

Olen Mirkka Tikkanen ja toimin tämän kurssin ohjaajana. 

Työssäni olen huomannut, kuinka monet kokevat 

  • vaikeutta rauhoittua, 
  • väsymystä, ärtymystä, 
  • vaikeutta keskittyä, 
  • nukahtamisongelmia tai unihäiriöitä, 
  • vaikeutta rentoutua ja päästää irti jännityksistä,
  • stressiä, kipua, ahdistusta tai voimakkaita, vaikeita tunteita.

Vastaanotollani moni kertoo hengityksensä olevan pinnallista ja hengittävänsä "jotenkin väärin".

Näistä havainnoista syntyi Hyvä hengitys -verkkokurssi: tuomaan rauhoittumista ja jaksamista päiviisi ja tukemaan vapaata hengitystä.

Olen koulutukseltani fysioterapeutti, psykofyysinen hengitysterapeutti ja hengityskouluohjaaja ja rentoutusohjaaja. Olen toiminut fysioterapeuttina ja ohjannut erilaisia hengitys-, rentoutus-, jooga- ja liikuntaryhmiä ja työpajoja jo yli 15 vuoden ajan.

Kurssin ohjeet ja harjoitukset on todettu toimiviksi fysioterapia-vastaanotollani ja ohjaamissani ryhmissä ja työpajoissa. 

Tervetuloa mukaan!

Hengitys muuntuu joka hetki sen mukaan mitä kohtaamme ja koemme

Erilaiset tilanteet, kuten stressi ja huolet, kipu, uskomukset ja tunteet, saavat hengityksen helposti epätasapainoon.


Epätasapainoisen hengityksen oireita voivat olla mm. 

  • lihasjännitykset, 
  • päänsäryt, 
  • selkäkivut, 
  • jännitykset rintakehässä, 
  • hapenloppumisen tunne, 
  • puutuminen tai pistely, 
  • ahdistus tai paniikin tunne, 
  • muutokset ryhdissä, 
  • unihäiriöt ja väsymys.


Hengitys saattaa olla pinnallista, palleaa kiristää. Hengästyt herkästi.

On vaikea rauhoittua. Vaikea vain olla.

Hengitä, hellitä ja huomaa ero


Emme voi rauhoittua ja rentoutua nappia painamalla, mutta jo muutama rauhallinen ja hellittävä uloshengitys aktivoi vagushermoa, joka on parasympaattisen eli rauhoittavan hermoston tärkein osa, palautumisen pääkytkin. Sen aktivoituminen välittää rauhoittumista ja tukee palautumista: sydämen syke ja verenpaine laskevat, hengitys hidastuu, ruoansulatus nopeutuu.


Riittävä palautuminen tukee kehon vastustuskykyä, aineenvaihduntaa ja hormonitoimintaa. Elimistö korjaa itseään ja kudosvauriot paranevat, aivot puhdistuvat ja elpyvät.


Hengitys on ikään kuin silta kehon ja mielen välillä. Kiihtynyt hengitys pitää yllä jännittynyttä mieltä ja kehon toimintavalmiutta. Tai toisaalta hengityksen rauhoittuessa mieli rauhoittuu ja keho rentoutuu.


Kipu tai muu epämiellyttävä tuntemus saa hengityksen muuttumaan pinnalliseksi ja varovaiseksi. Hengitykseen osallistuvat lihakset kaulalla, niskassa ja rintakehällä alkavat jännittyä, mikä usein voimistaa kipua entisestään. Hengityksen avulla voit lieventää kipua. Olen itse oppinut hengityksen avulla hoitamaan migreenin lääkkeettömäksi.


Pinnallinen hengitys voi myös johtua stressistä, pitkään puhumisesta tai olla arkeen opittu tapa.

Asiakkaani huomasi aina pitkän neuvottelun jälkeen hengityksen jäävän pinnalliseksi; pinnallinen hengitys sai sykkeen ja verenpaineen kohoamaan ja kokemus stressistä voimistui entisestään. Olo oli tukala ja ahdistunut. Rauhoittamalla hengitystä verenpaine laski, kokemus stressistä väheni. Mieli rauhoittui.

Miten Hyvä hengitys -verkkokurssi vaikuttaa?

RAUHOITTUMINEN

Kurssilla opit rauhoittumaan ja hyödyntämään rauhoittumisen taitoa myös haastavissa tilanteissa, esimerkiksi silloin kun aamulla on kiire töihin, lasten kanssa lähteminen kestää, juutut ruuhkaan, kierrokset nousevat, ja kiireen tunne ja kehollinen stressi lisääntyy entisestään.

KESKITTYMINEN HETKEEN 

Rauhoittamalla kehoa ja hengitystä, huomaat ettei ole mitään hätää. Keskityt siihen, mikä tässä hetkessä on olennaista.

UNI

Kun opit rauhoittumaan, voit myös helpottaa nukahtamista ja parantaa unenlaatua.

PALAUTUMINEN

Palaudut ja jaksat paremmin työssä ja vapaa-ajalla: voimia jää myös sinulle tärkeisiin asioihin.

VAPAA, LUONNOLLINEN HENGITYS

Huomaat myös hengityksesi vapautuvan ja luontaisesti syvenevän.

  • Voit maksaa turvallisesti verkkopankin kautta tai maksukorteilla.

Kokemuksia Hyvä hengitys -verkkokurssista

TUULI

"Kiitos paljon kurssista. Siitä on ollut ja tulee olemaan paljon apua ja iloa. Oivalluksia itsestäni!"

SINI

"Minun on aina ollut tosi vaikea rauhoittua, mutta tällä kurssilla se onnistui. Nukun paremmin ja jos satun heräämään yöllä, ajatusvirran rauhoittaminen ja uudelleen nukahtaminen onnistuu nyt helpommin. Kiitos, Mirkka."

HEIDI

"Hyvä kokonaispaketti, hyvin sai apua rentoutumiseen ja oikeaan hengitystekniikkaan."

MIRA

"Parasta kurssilla oli erilaiset, monipuoliset harjoitteet ja Mirkan rauhoittava ääni."

Mitä Hyvä hengitys -verkkokurssi sisältää?

Kurssi sisältää viisi eri osaa ja siihen on koottu kaikki olennainen hengityksestä rauhoittumisen, vireystilan säätelyn ja tunnetasapainon tukena.

Kurssin osat

OSA 1: Tunne kehosi

Opit tunnistamaan ja kuuntelemaan kehon viestejä; esimerkiksi millainen vireystilasi on, milloin on aika laskea kierroksia. Mitä hengityksesi kertoo ja miten se muuttuu päivän aikana erilaisissa tilanteissa?

OSA 2: Rauhoittumisen taito

Opit rauhoittumaan ja päästämään irti jännityksistä. Opit tasapainottamaan hermostoa ja käynnistämään palautumista. Pinnallisesta hengityksestä palleahengitykseen.

OSA 3: Vireystilan ylläpitäminen

Opit tunnistamaan vireystilaasi ja säätelemään sitä; säilytä sopiva vireystila työssä, vapaa-aikana ja harrastuksissa. Opit laskemaan vireystilaa jo päivän aikana ja myös nukkumaan käydessä. Opit rauhoittumaan myös silloin kun heräät yöllä, etkä meinaa saada uudestaan unenpäästä kiinni.

OSA 4: Hengitys itsesäätelyn tukena

Opit hengityksen avulla tiedostamaan ja säätelemään erilaisten tuntemusten (stressi, ahdistus, jännitys, kipu) ja tunteiden voimakkuutta; tuntemuksia ja tunteita saa tulla, mutta hallitsemalla oman reaktiosi opit suhtautumaan niihin levollisemmin.

OSA 5: Hyvä hengitys arjessa

Hyvän hengityksen työkalupakin kokoaminen; miten säilyttää hyvä hengitys ja sopiva vireystila ja energisyys työssä, vapaa-aikana ja harrastuksissa.

Saat käyttöösi

  • viisi lyhyttä videoluentoa,
  • 16 harjoitusta video- ja äänitiedostoina kestoltaan 1-15 min,
  • valmentavia tekstejä kysymyksineen.

+ Lisäksi saat ekstramateriaalina ohjeet kireän pallean vapauttamiseen, hengittävän liikkeen harjoituksen ja hengitystä vapauttava yinjooga-harjoituksen.


Ohjeet on koostettu kaikesta hengitysosaamisestani ja koettu toimiviksi vastaanotollani fysioterapiassa sekä ohjaamissani ryhmissä ja työpajoissa.

Ohjeet ja harjoitukset ovat hengitykseen ja kehollisiin menetelmiin keskittyviä.

Kurssilla ei vaadita välttämättä mitään välineitä. Halutessasi voit käyttää osassa harjoituksista pientä painoa (jyväpussia, hernepussia tms.).

Ostaessasi kurssin saat kurssitunnukset sähköpostiisi 24 tunnin kuluessa tilauksestasi.

VUODEN KÄYTTÖAIKA

Saat pääsyn kurssialustalle vuoden ajaksi kurssin aloituspäivästä.

OHJAAJAN TUKI

Käytössäsi on ohjaajan sähköpostituki koko kurssin ajan.

  • Voit maksaa turvallisesti verkkopankin kautta tai maksukorteilla.

Miten verkkokurssi toimii?

1. Ostat kurssin klikkaamalla tästä.

2. Tilauksen jälkeen saat kurssitunnukset sähköpostiisi 24 tunnin kuluessa ostosta.

Lähetän sinulle tunnukset kurssille 24 tunnin kuluessa tilauksestasi, jonka jälkeen pääset käsiksi kaikkiin kurssimateriaaleihin.

3. Huomat kehon ja mielen rauhoittuvan jo ensimmäisten harjoitusten aikana

Tehdessäsi yhden harjoituksen päivässä (1-15min/päivä) kolmen viikon ajan huomaat selvän muutoksen vireystilassasi.

+ VOIT MYÖS KÄYDÄ KURSSIMATERIAALIT JA TEHDÄ HARJOITUKSET OMASSA TAHDISSASI

Kurssin aikataulu ei ole ennalta asetettu. Materiaalit ovat käytettävissäsi vuoden ajan kirjautumisesta.


Miten arvokas verkkokurssi on?

Hengitys -työpajan hinta on 59€.

Jos haluat tulla yksilövastaanotolleni fysioterapiaan tai hengitys-valmennukseen, se maksaa 79€/kerta.

Olet ehkä kokeillut erilaisia rentoutushoitoja tai hierontaa kireyksiin, jännityksiin tai kipuihin maksamalla jokaisesta kerrasta erikseen, ja huomannut ongelman palautuneen ennalleen jo muutamassa päivässä.

Olet myös saattanut kokeilla erilaisia listoja ja rentoutusharjoituksia parantamaan unettomuutta, vaikka oppimalla rauhoittumaan ja palautumaan voit helpottaa nukahtamista ja parantaa unenlaatuasi.


Saat kaiken ohjaukseni tällä kurssilla tiiviissä paketissa hintaan 49€.

Pysyvä apu

Hengityksesi kulkee mukanasi aina. 

Kun opit hengityksesi avulla ja kehollisin menetelmin rauhoittumaan, rentoutumaan ja lievittämään kipua tai stressiä, voit käyttää oppeja koko loppuelämäsi.

  • Osaat jokaisena päivänä rauhoittua ja päästää irti jännityksistä. 
  • Tukea keskittymistä ja jaksamista. 
  • Palautua ja nukkua paremmin. 
  • Hallita kipua tai ahdistusta.
  • Syventää yhteyttä omaan kehoon, hengitykseen ja itseen. Olet enemmän läsnä tässä hetkessä.

Kurssin ohjeet perustuvat ihmiskehon toimintaan ja tutkittuun tietoon, nämä opit eivät vanhene.


Kun aloitat nyt, voit parantaa elämänlaatuasi ja jaksamistasi välittömästi.

Kokemuksia Hyvä hengitys -verkkokurssista

MIRA 42-v.

"'En ollut ymmärtänyt, miten lukossa oma hengitys onkaan voinut olla. Harjoituksen jälkeen lämmin olo lihaksissa ja hengitys vaivatonta. Mahtava olo!"

SINI 38-v.

"Minun on aina ollut tosi vaikea rauhoittua, mutta tällä kurssilla se onnistui. Nukun paremmin ja jos satun heräämään yöllä, ajatusvirran rauhoittaminen ja uudelleen nukahtaminen onnistuu nyt helpommin. Kiitos, Mirkka."

JUHA 32-v.

"Sopivasti teoriaa ja harjoituksia, harjoitukset sopivia arkeen."

HENNA 25-v.

"Usein on ollut vaikea rauhoittua, mutta kurssin ohjeilla se alkoi onnistua. Uskaltaa vain olla."

PAULA 36-v.

"Tuntuu kuin kaikki turvotus olisi laskenut jaloista, housutkin tuntuvat kaksi numeroa suuremmilta."

Hyvä hengitys -verkkokurssi lyhyesti

  • Viisi osaa, sisältäen viisi videoluentoa, 16 harjoitusta ääni- ja videotiedostoina, valmentavia tekstejä kysymyksineen.
  • Kolme extra-harjoitusta.
  • Pääsy kurssialustalle vuoden ajan.
  • Käytettävissäsi on valmentajan sähköpostituki.
  • Rauhoitut jo ensimmäisessä harjoituksessa, viikossa parannat rauhoittumisen taitoasi ja kolmessa viikossa opit tuomaan taidon osaksi arkipäivääsi.
  • Voit edetä myös ihan omaan, sinulle sopivaan tahtiin.
  • Pääset aloittamaan kurssin ennakkotehtävällä välittömästi tilauksen tehtyäsi, saat kaikki kurssimateriaalit käyttöösi 12 tunnin kuluessa tilauksestasi.

Mietitkö vielä jotain?

Vastaan mielelläni kysymyksiin. Laita viestiä tämän lomakkeen kautta tai lähetä sähköpostia mirkka@puronvirta.fi

Tmi Puron Virta

Mirkka Tikkanen

p. 040 700 7402

mirkka@puronvirta.fi

Y-tunnus: 2910661-8