HYVÄ HENGITYS

- verkkokurssi


Stressistä rauhallisuuteen vain viikossa.


"Minun on aina ollut tosi vaikea rauhoittua, mutta tällä kurssilla se onnistui. Nukun paremmin ja jos satun heräämään yöllä, ajatusvirran rauhoittaminen ja uudelleen nukahtaminen onnistuu nyt helpommin. Kiitos, Mirkka." 

- Sini

Kun ajatukset käyvät kierroksilla, on vaikea keskittyä, on vaikea rauhoittua. Kehossa tuntuu ylimääräisiä jännityksiä. Kehon rentouttaminen ei onnistu eikä normaali palautuminen käynnisty. Silloin on vaikea nukahtaa tai heräät kesken unien.


Olisi ihana jaksaa harrastaa tai viettää aikaa perheen kanssa, mutta työpäivän ja kotitöiden jälkeen voimat eivät tunnu riittävän muuhun kuin lysähtämään sohvalle.


Tai päädyt silti lähtemään rakkaan harrastuksesi pariin, jonka jälkeen kierrokset eivät meinaa millään laskea. Uni ei meinaa tulla, nukut huonosti ja koko seuraavan päivän olo on tahmea. Väsynyt. Voimaton. Ärtynyt. Et edes muista, miltä tuntuu olla hyvin levännyt ja palautunut.

Tunnista, rauhoitu ja palaudu

Mitä jos palautuisit hengityksesi avulla jo päivän aikana. Sen sijaan, että rojahdat sohvalle, jaksatkin vetää lenkkarit jalkaan ja lähteä lenkille.


Hyvä hengitys -verkkokurssin avulla opit tunnistamaan sellaisen päivän, kun kierrokset ovat koholla ja keho oikeasti kaipaa rauhoittumista. Voit sallia itsellesi luvan pysähtyä. Rauhoittua. Olla.


Kun huomaat kierrosten nousun ajoissa, voit rauhoittaa itsesi hengityksen avulla jo ennen kuin hermostut kiukuttelevalle lapselle tai väsyneelle työkaverille.


Opit rauhoittumaan. Mieli rauhoittuu. Keho rentoutuu. Hengitys vapautuu.


Rauhoittuessasi huomaat, ettei ole mitään hätää. Asiat palaavat oikeisiin mittasuhteisiin. Opit kohtaamaan stressin ja kiireen levollisemmin. Huomaat kipujen ja ahdistuksen lievittyvän. Huomaat nukkuvasi paremmin, jaksavasi paremmin.


Tämän kaiken opetan sinulle Hyvä hengitys -verkkokurssilla.

Olen Mirkka Tikkanen, fysioterapeutti, hengityskouluohjaaja ja rentoutusohjaaja. Olen toiminut fysioterapeuttina ja ohjannut erilaisia hengitys-, rentoutus-, jooga- ja liikuntaryhmiä ja työpajoja jo yli 15 vuoden ajan.

Työssäni olen huomannut, kuinka monet kokevat vaikeutta rauhoittua, väsymystä, ärtymystä, vaikeutta keskittyä, nukahtamisongelmia tai unihäiriöitä. Ja kuinka arkeen kaivattaisiin helppoja keinoja silloin, kun on vaikeaa rentoutua ja päästää irti jännityksistä, tai kun koetaan stressiä, kipua, ahdistusta, paniikkihäiriötä tai voimakkaita, vaikeita tunteita.

Näistä havainnoista syntyi Hyvä hengitys -verkkokurssi: tuomaan rauhoittumista ja jaksamista päiviisi.

Kurssin ohjeet ja harjoitukset on todettu toimiviksi fysioterapia-vastaanotollani ja ohjaamissani ryhmissä ja työpajoissa.

Miten Hyvä hengitys -verkkokurssi vaikuttaa?

Hengitys muuntuu joka hetki sen mukaan mitä kohtaamme ja koemme. Erilaiset tilanteet, kuten stressi ja huolet, kipu, uskomukset ja tunteet, saavat hengityksen helposti epätasapainoon.


Epätasapainoisen hengityksen oireita voivat olla mm. lihasjännitykset, päänsäryt, selkäkivut, jännitykset rintakehässä, hapenloppumisen tunne, puutuminen tai pistely, ahdistus tai paniikin tunne, muutokset ryhdissä, unihäiriöt ja väsymys.


Hengitys saattaa olla pinnallista, palleaa kiristää. Hengästyt herkästi.


On vaikea rauhoittua. Vaikea vain olla.


Hengitä, hellitä ja huomaa ero

Emme voi rauhoittua ja rentoutua nappia painamalla, mutta jo muutama rauhallinen ja hellittävä uloshengitys aktivoi vagushermoa, joka on parasympaattisen eli rauhoittavan hermoston tärkein osa, palautumisen pääkytkin. Sen aktivoituminen välittää rauhoittumista ja tukee palautumista: sydämen syke ja verenpaine laskevat, hengitys hidastuu, ruoansulatus nopeutuu.


Riittävä palautuminen tukee kehon vastustuskykyä, aineenvaihduntaa ja hormonitoimintaa. Elimistö korjaa itseään ja kudosvauriot paranevat, aivot puhdistuvat ja elpyvät.


Hengitys on ikään kuin silta kehon ja mielen välillä. Kiihtynyt hengitys pitää yllä jännittynyttä mieltä ja kehon toimintavalmiutta. Tai toisaalta hengityksen rauhoittuessa mieli rauhoittuu ja keho rentoutuu.


Kipu tai muu epämiellyttävä tuntemus saa hengityksen muuttumaan pinnalliseksi ja varovaiseksi. Hengitykseen osallistuvat lihakset kaulalla, niskassa ja rintakehällä alkavat jännittyä, mikä usein voimistaa kipua entisestään. Hengityksen avulla voit lieventää kipua. Olen itse oppinut hengityksen avulla hoitamaan migreenin lääkkeettömäksi.


Pinnallinen hengitys voi myös johtua stressistä, pitkään puhumisesta tai olla arkeen opittu tapa. Asiakkaani huomasi aina pitkän neuvottelun jälkeen hengityksen jäävän pinnalliseksi, joka nosti sykettä ja verenpainetta ja kokemusta stressistä entisestään. Olo oli tukala ja ahdistunut. Rauhoittamalla hengitystä, verenpaine laski, kokemus stressistä väheni. Mieli rauhoittui.


Luonnollisessa, syvässä hengityksessä käytetään palleaa, joka on tärkein sisäänhengityslihas ja toimii myös kehon lymfakierron pumppuna. Lymfakierto vastaa verenkierron ohella kehon immuunipuolustuksesta. Palleahengitys vilkastuttaa lymfakiertoa, jolloin koko kehon nestekierto tehostuu, kehon puolustuskyky ja tulehdusten parantuminen paranee.

Opit rauhoittumisen taidon

Kurssilla opit rauhoittumaan ja hyödyntämään rauhoittumisen taitoa myös haastavissa tilanteissa, esimerkiksi silloin kun aamulla on kiire töihin, lasten kanssa lähteminen kestää, juutut ruuhkaan, kierrokset nousevat, ja kiireen tunne ja kehollinen stressi lisääntyy entisestään. Rauhoittamalla hengitystä, huomaat ettei ole mitään hätää. Keskityt siihen, mikä tässä hetkessä on olennaista.


Kun opit rauhoittumaan, voit myös helpottaa nukahtamista ja parantaa unenlaatua.


Palaudut ja jaksat paremmin työssä ja vapaa-ajalla: voimia jää myös sinulle tärkeisiin asioihin.

  • Voit maksaa turvallisesti verkkopankin kautta tai maksukorteilla.
  • Mikäli haluat maksaa Smartum-, ePassi- tai Edenred-eduilla, laita viestiä mirkka@puronvirta.fi
  • Huomioithan, että takuu ei valitettavasti ole voimassa maksettaessa työnantajan tarjoamilla verottomilla eduilla (kuten Smartum).

Mitä Hyvä hengitys -verkkokurssi sisältää?

Kurssi sisältää viisi eri osaa ja siihen on koottu kaikki olennainen hengityksestä rauhoittumisen, vireystilan säätelyn ja tunnetasapainon tukena.

Kurssin osat

OSA 1: Tunne kehosi

Opit tunnistamaan ja kuuntelemaan kehon viestejä; esimerkiksi millainen vireystilasi on, milloin on aika liikkua tai levätä. Miten hengityksesi muuttuu päivän aikana?

OSA 2: Rauhoittumisen taito

Opit rauhoittumaan ja päästämään irti jännityksistä. Opit tasapainottamaan hermostoa ja käynnistämään palautumista.

OSA 3: Vireystilan ylläpitäminen

Opit tunnistamaan vireystilaasi ja säätelemään sitä; säilytä sopiva vireystila työssä, vapaa-aikana ja harrastuksissa. Opit laskemaan vireystilaa esimerkiksi nukkumaan käydessä.

OSA 4: Hengitys itsesäätelyn tukena

Opit hengityksen avulla tiedostamaan ja säätelemään erilaisten tuntemusten (stressi, ahdistus, jännitys, kipu) ja tunteiden voimakkuutta; tuntemuksia ja tunteita saa tulla, mutta hallitsemalla oman reaktiosi opit suhtautumaan niihin levollisemmin.

OSA 5: Hyvä hengitys arjessa

Hyvän hengityksen työkalupakin kokoaminen; miten säilyttää hyvä hengitys ja sopiva vireystila ja energisyys työssä, vapaa-aikana ja harrastuksissa.

Saat käyttöösi

  • viisi lyhyttä videoluentoa,
  • 16 harjoitusta kestoltaan 1-15 min,
  • valmentavia tekstejä kysymyksineen.

Lisäksi saat ekstramateriaalina ohjeet kireän pallean vapauttamiseen, hengittävän liikkeen harjoituksen ja hengitystä vapauttava yinjooga-harjoituksen.

Ohjeet on koostettu kaikesta hengitysosaamisestani ja koettu toimiviksi vastaanotollani fysioterapiassa sekä ohjaamissani ryhmissä ja työpajoissa.

Ohjeet ja harjoitukset ovat hengitykseen ja kehollisiin menetelmiin keskittyviä.

Kurssilla ei vaadita välttämättä mitään välineitä. Halutessasi voit käyttää osassa harjoituksista pientä painoa (jyväpussia, hernepussia tms.).

Ostaessasi kurssin saat ennakkomateriaalinheti käyttöösi, kaikki kurssimateriaalit saat käyttöösi 12 tunnin kuluessa tilauksestasi.

VUODEN KÄYTTÖAIKA

Saat pääsyn kurssialustalle vuoden ajaksi kurssin aloituspäivästä. Halutessasi voit ladata kaikki materiaalit omalle laitteellesi.

14 PÄIVÄN TULOSTAKUU

Jos ohjeistani ei ole sinulle apua, saat rahasi takaisin.

OHJAAJAN TUKI

Käytössäsi on ohjaajan sähköpostituki koko kurssin ajan.

  • Voit maksaa turvallisesti verkkopankin kautta tai maksukorteilla.
  • Mikäli haluat maksaa Smartum-, ePassi- tai Edenred-eduilla, laita viestiä mirkka@puronvirta.fi
  • Huomioithan, että takuu ei valitettavasti ole voimassa maksettaessa työnantajan tarjoamilla verottomilla eduilla (kuten Smartum).

Miten verkkokurssi toimii?

  • Ostat kurssin klikkaamalla tästä ja pääset aloittamaan kurssin heti ennakkomateriaalilla.
  • Tilauksen jälkeen saat kuitin mukana sähköpostiisi linkin, josta pääset luomaan käyttäjätunnukset alustalle.
  • Hyväksyn tunnuksesi 12 tunnin kuluessa tilauksestasi, jonka jälkeen pääset käsiksi kaikkiin kurssimateriaaleihin.
  • Huomaat kehon ja mielen rauhoittuvan jo ensimmäisten harjoitusten aikana. Tehdessäsi yhden harjoituksen päivässä (1-15min/päivä) kolmen viikon ajan huomaat selvän muutoksen vireystilassasi.
  • Voit myös katsoa kurssimateriaalit ja tehdä harjoitukset omassa tahdissasi, kurssin aikataulu ei ole ennalta-asetettu.



Miten arvokas verkkokurssi on?

Hyvä hengitys -työpajan hinta on 69€.

Jos haluat tulla yksilövastaanotolle fysioterapiaan tai hengitys-valmennukseen, se maksaa 69€/kerta.

Olet ehkä kokeillut erilaisia rentoutushoitoja tai hierontaa kireyksiin, jännityksiin tai kipuihin maksamalla jokaisesta kerrasta erikseen, ja huomannut ongelman palautuneen ennalleen jo muutamassa päivässä.

Olet myös saattanut kokeilla erilaisia keinoja parantamaan unettomuutta, vaikka oppimalla rauhoittumaan ja palautumaan voit helpottaa nukahtamista ja parantaa unenlaatuasi.

Saat kaiken ohjaukseni tällä kurssilla tiiviissä paketissa hintaan 49€, ja voit vielä ladata kaikki ohjeet ja materiaalit itsellesi jatkokäyttöä varten.

Pysyvä apu

Hengityksesi kulkee mukanasi aina. Kun opit hengityksesi avulla rauhoittumaan, rentoutumaan ja lievittämään kipua tai stressiä, voit käyttää oppeja koko loppuelämäsi.

Osaat jokaisena päivänä rauhoittua ja päästää irti jännityksistä. Tukea keskittymistä ja jaksamista. Palautua ja nukkua paremmin. Hallita kipua tai ahdistusta.

Kurssin ohjeet perustuvat ihmiskehon toimintaan ja tutkittuun tietoon, nämä opit eivät vanhene.


Kun aloitat nyt, voit parantaa elämänlaatuasi ja jaksamistasi välittömästi.

Kokemuksia Hyvä hengitys -metodista

"'En ollut ymmärtänyt, miten lukossa oma hengitys onkaan voinut olla. Harjoituksen jälkeen lämmin olo lihaksissa ja hengitys vaivatonta. Mahtava olo!"

Mira 42-v.

"Usein on ollut vaikea rauhoittua, mutta ohjauksessasi se tuntui helpolta. Uskalsi vain olla."

Henna 25-v.

"Tuntuu kuin kaikki turvotus olisi laskenut jaloista, housutkin tuntuvat kaksi numeroa suuremmilta."

Paula 36-v.


"Sopivasti teoriaa ja harjoituksia, harjoitukset sopivia arkeen."

Juha 32-v.

Hyvä hengitys -verkkokurssi lyhyesti

  • Viisi osaa, sisältäen viisi luentoa, 16 harjoitusta, valmentavia tekstejä kysymyksineen.
  • Kolme extra-harjoitusta.
  • Pääsy kurssialustalle vuoden ajan.
  • Saat halutessasi ladata materiaalit omalle laitteellesi.
  • Käytettävissäsi on valmentajan sähköpostituki.
  • 14 päivän tulostakuu.
  • Rauhoitut jo ensimmäisessä harjoituksessa, viikossa parannat rauhoittumisen taitoasi ja kolmessa viikossa opit tuomaan taidon osaksi arkipäivääsi.
  • Pääset aloittamaan kurssin ennakkotehtävällä välittömästi tilauksen tehtyäsi, saat kaikki kurssimateriaalit käyttöösi 12 tunnin kuluessa tilauksestasi.

Mietitkö vielä jotain?

Vastaan mielelläni kysymyksiin. Laita viestiä tämän lomakkeen kautta tai lähetä sähköpostia mirkka@puronvirta.fi

Tmi Puron Virta

Mirkka Tikkanen

p. 040 700 7402

mirkka@puronvirta.fi

Y-tunnus: 2910661-8