HYVÄ HENGITYS




*uutta*

Hyvä hengitys -verkkokurssi

Hyvä hengitys -verkkokurssi on luotu sinun hyvinvointisi tueksi. Haluat pystyä rauhoittumaan ja rentoutumaan, tai tarpeen vaatiessa tukemaan keskittymiskykyä ja lisäämään energiasyyttä. Haluat vahvistaa kehotietoisuuttasi, tunnistaa erilaisten tunteiden ja tuntemusten vaikutuksia kehossasi ja kohtaamaan niitä levollisemmin. 

Kurssin harjoitusten avulla opit tuomaan tasapainoisen ja vapaan hengityksen hyödyt osaksi arkeasi.

Verkkokurssi nyt julkaisutarjouksessa 49e.

HYVÄ HENGITYS -työpaja

Haluaisitko pystyä rauhoittumaan ja rentoutumaan, tai tarpeen vaatiessa tukemaan keskittymiskykyä ja lisäämään energiasyyttäsi?

Tai haluaisitko vahvistaa kehotietoisuuttasi, tunnistaa erilaisten tunteiden ja tuntemusten vaikutuksia kehossasi ja kohdata niitä levollisemmin?


Hengitys muuntuu joka hetki sen mukaan mitä kohtaamme ja koemme. Erilaiset tilanteet, kuten stressi ja huolet, kipu, uskomukset ja tunteet, saavat hengityksen helposti epätasapainoon. Epätasapainoisen hengityksen oireita voivat olla mm. lihasjännitykset, päänsäryt, selkäkivut, jännitykset rintakehässä, hapenloppumisen tunne, puutuminen tai pistely, ahdistus tai paniikin tunne, muutokset ryhdissä, unihäiriöt ja väsymys.

Emme voi rentoutua ja rauhoittua käskystä, mutta hengitykseen vaikuttamalla voimme rauhoittaa kehoa ja mieltä sekä lievittää erilaisia oireita, tuntemuksia ja tunnetiloja.


Hyvä hengitys -työpajassa opit tuomaan tasapainoisen ja vapaan hengityksen hyödyt osaksi arkeasi. Harjoitteet auttavat vahvistamaan kehotietoisuutta ja hengitystietoisuutta, opit myös miten yhdistää tasapainoinen hengitys liikkeeseen. Käytetyt menetelmät ovat kehollisia ja hengitykseen keskittyviä.


Hyvä, tasapainoinen hengitys auttaa:

  • rauhoittumaan ja rentoutumaan
  • palautumaan
  • nostamaan vireystasoa ja lisäämään työtehoa ja keskittymiskykyä
  • tukemaan ryhtiä
  • saamaan hapekasta verta kaikkialle kehoon
  • vilkastuttamaan aineenvaihduntaa
  • parantamaan unenlaatua.

Kenelle?

Työpaja sopii kenelle tahansa, esteitä osallistumiselle ei ole.

Erityisesti työpajasta hyödyt sinä, joka

  • koet hengityksesi olevan pinnallista,
  • haluat oppia tunnistamaan kuormittumistasi ja vireystilaasi sekä vaikuttaa niihin,
  • koet tarvetta rauhoittaa mieltä ja rentouttaa kehoa,
  • kärsit unihäiriöistä,
  • haluat lisätä keskittymiskykyäsi ja työtehoasi,
  • haluat oppia palautumaan paremmin ja tasaamaan vuorokauden aikaista jaksamistasi,
  • koet hengästyväsi herkästi liikkuessa tai haluat lisätä liikunnan tehoa hengityksen avulla,
  • haluat vahvistaa kehotietoisuuttasi,
  • sairastat hengityssairautta ja kärsit sen aiheuttamista oireista

HYVÄ HENGITYS-työpajat

La 9.1.2021 Yoga Montel / Kouvola


*Kevään 2021 aikataulu tarkentuu piakkoin*

Palautteita Hyvä hengitys-työpajoista:

  • "Sopivasti teoriaa ja harjoituksia, harjoitukset sopivia arkeen."

  • "Ihanan levollinen tunnelma koko työpajan ajan. Selkeä ja läsnäoleva ohjaus."

  • "Hyödyllistä asiaa, jokapäiväistä. Tulisin toistekin."

  • "Hyvä rakenne, sopivasti teoriaa, välissä harjoituksia. Konkreettiset vinkit kotiin."

LIIKKUJAN HENGITYS -työpaja

Alkaako hengitys puuskuttaa joskus jo pienessäkin rasituksessa?

Tai onko liikkuessa olo on tukkoinen, keho väsyy nopeasti ja/tai liikunnan aikana lihakset menevät jumiin?

Jos haluat lisää tehoa liikkumiseen hengityksen avulla, tämä workshop voisi sopia sinulle.

Työpaja on suunnattu sinulle, joka liikut tai urheilet arjessasi ja haluat lisää tehoa liikusuoritukseesi tasapainoisen hengityksen avulla ja/tai palautua paremmin hengitystäsi hyödyntämällä.

    Työpajan teemoja ovat mm.

    • ryhdin ja kehon liikkuvuuksien vaikutus hengitykseen
    • yleisimmät hengityshäiriöt ja niiden ilmeneminen liikkuessa
    • tasapainoinen hengitys ja sen tuomat hyödyt liikunnassa
    • palautumisen tehostaminen hengityksen avulla

    Toteutuksena käytännön harjoituksia fysioterapeutin ohjauksessa, käytössä keholliset ja hengitykseen keskittyvät menetelmät.

    Palautteita Liikkujan hengitys-työpajoista:

    • "Kiitos. Tosi hyvät ohjeet hengityksen parantamiseen liikkuessa. Ei olekaan tullut ajateltua, miten iso vaikutus hengityksellä on liikunnan tehoon."

    • "Olen ottanut workshopin neuvot käyttöön, ja nyt alkaa tuntua, että hengästyminen on selvästi vähentynyt."

    VARAA TYÖPAJA

    Haluaisitko varata yksityisen työpajan työyhteisöllesi tai urheiluseurallesi? Ota yhteyttä ja pyydä tarjousta tämän lomakkeen kautta tai lähetä sähköpostia mirkka@puronvirta.fi

    Tmi Puron Virta

    Mirkka Tikkanen

    p. 040 700 7402

    mirkka@puronvirta.fi

    Y-tunnus: 2910661-8