HYVÄ HENGITYS




Tasapainoinen, hyvä hengitys on luonnollista ja virtaavaa

Hengitys on automaatio, mutta hengityksen häiriöt ovat yleisiä. Hengityshäiriöt voivat aiheuttaa mm. päänsärkyä, niskakipuja, purentaongelmia, lisääntynyttä stressiä, hengästymisen tai yleisen väsymisen lisääntymistä. Pinnallisen hengityksen pitkittyminen vaikuttaa myös ryhtiin.

Tasapainoinen, hyvä hengitys on luonnollista ja virtaavaa. Se parantaa elimistön hapensaantia ja auttaa näin edistämään hyvinvointia ja terveyttä. Lisäksi tasapainoinen ja luonnollinen hengitys tasapainottaa hermoston toimintaa ja auttaa edistämään palautumista: tietoinen ja syvä hengitys rauhoittaa ja rentouttaa sekä vähentää stressin tuntemuksia välittömästi 40%.

Hyvä hengitys auttaa

  • rauhoittumaan ja rentoutumaan
  • nostamaan vireystasoa
  • tukemaan ryhtiä
  • saamaan hapekasta verta kaikkialle kehoon
  • vilkastuttamaan aineenvaihduntaa
  • parantamaan unenlaatua.

WORKSHOPIT

HYVÄ HENGITYS - workshop

Workshopissa saat tietoa

  • hengityselimistön rakenteesta ja toiminnasta sekä
  • tasapainoisesta hengityksestä ja sen hyödyntämisestä arjen tilanteissa, kuten liikkuessa, palautumisessa ja stressinhallinnassa.

Workshopin harjoituksilla lisätään tietoisuutta hengityksestä ja tehdään tilaa hengittää; sisältäen hengitysharjoituksia, rentoutumisharjoituksia, pallen aktivointia ja lempeää kehonhuoltoa.

Workshopin jälkeen saat harjoitukset sähköpostiisi, jotta voit jatkaa harjoittelua myös arjessasi.

LIIKKUJAN HENGITYS - workshop

Tuntuuko, että hengitys alkaa puuskuttaa joskus jo pienessäkin rasituksessa?

Tai liikkuessa olo on tukkoinen, keho väsyy nopeasti ja/tai liikunnan aikana lihakset menevät jumiin?
Haluaisitko lisää tehoa liikkumiseen tasapainoisen hengityksen avulla?

Workshop on suunnattu sinulle, joka liikut tai urheilet arjessasi ja haluat lisää tehoa liikusuoritukseesi tasapainoisen hengityksen avulla ja/tai palautua paremmin hengitystäsi hyödyntämällä.

Workshopin teemoja ovat mm.

  • hengityksen rakenne ja toiminta
  • ryhdin ja kehon liikkuvuuksien vaikutus hengitykseen
  • yleisimmät hengityshäiriöt ja niiden ilmeneminen liikkuessa
  • tasapainoinen hengitys ja sen tuomat hyödyt liikunnassa
  • palautumisen tehostaminen hengityksen avulla

Toteutuksena teoriatietoa ja käytännön harjoituksia fysioterapeutin ohjauksessa.

Palautteita Hyvä hengitys-workshopeista:

  • "Sopivasti teoriaa ja harjoituksia, harjoitukset sopivia arkeen."

  • "Ihanan levollinen tunnelma koko työpajan ajan. Selkeä ja läsnäoleva ohjaus."

  • "Hyödyllistä asiaa, jokapäiväistä. Tulisin toistekin."

  • "Hyvä rakenne, sopivasti teoriaa, välissä harjoituksia. Konkreettiset vinkit kotiin."

HENGITYS- JA RENTOUTUSHARJOITUKSIA ARKEEN

Olen koonnut käyttöösi harjoituksia, koska tahansa päivän aikana tauottamaan työskentelyä ja lisäämään keskittymistä, tasapainottamaan hermostoa ja käynnistämään palautumista.

Tmi Puron Virta

Mirkka Tikkanen

p. 040 700 7402

mirkka@puronvirta.fi

Y-tunnus: 2910661-8