HYVÄ HENGITYS




Tasapainoinen, hyvä hengitys on luonnollista ja virtaavaa

Hengitys on automaatio, mutta hengityksen häiriöt ovat yleisiä. Hengityshäiriöt voivat aiheuttaa mm. päänsärkyä, niskakipuja, purentaongelmia, lisääntynyttä stressiä, hengästymisen tai yleisen väsymisen lisääntymistä. Pinnallisen hengityksen pitkittyminen vaikuttaa myös ryhtiin.

Tasapainoinen, hyvä hengitys on luonnollista ja virtaavaa. Se parantaa elimistön hapensaantia ja auttaa näin edistämään hyvinvointia ja terveyttä. Lisäksi tasapainoinen ja luonnollinen hengitys tasapainottaa hermoston toimintaa ja auttaa edistämään palautumista: tietoinen ja syvä hengitys rauhoittaa ja rentouttaa sekä vähentää stressin tuntemuksia välittömästi 40%.

Kehittämälläni Hyvä hengitys-menetelmällä lisätään tietoisuutta hengityksestä, tehdään tilaa hengittää ja tuodaan tasapainoisen ja syvän hengityksen hyödyt osaksi arkea.

Hyvä, tasapainoinen hengitys auttaa

  • rauhoittumaan ja rentoutumaan
  • palautumaan
  • nostamaan vireystasoa ja lisäämään työtehoa ja keskittymiskykyä
  • tukemaan ryhtiä
  • saamaan hapekasta verta kaikkialle kehoon
  • vilkastuttamaan aineenvaihduntaa
  • parantamaan unenlaatua.

HYVÄ HENGITYS - WORKSHOP

Workshopissa opit luonnollisen ja terveyttä edistävän tavan hengittää arjessa. Lisäksi opit harjoituksia, joilla katkaiset stressin, nollaat työpäivän tai helpotat nukahtamista. Saat workshopissa myös yksinkertaiset ohjeet, joilla voit jatkaa harjoittelua itsenäisesti kotona.

Palautteita Hyvä hengitys-workshopeista:

  • "Sopivasti teoriaa ja harjoituksia, harjoitukset sopivia arkeen."

  • "Ihanan levollinen tunnelma koko työpajan ajan. Selkeä ja läsnäoleva ohjaus."

  • "Hyödyllistä asiaa, jokapäiväistä. Tulisin toistekin."

  • "Hyvä rakenne, sopivasti teoriaa, välissä harjoituksia. Konkreettiset vinkit kotiin."

LIIKKUJAN HENGITYS - workshop

Alkaako hengitys puuskuttaa joskus jo pienessäkin rasituksessa?

Tai onko liikkuessa olo on tukkoinen, keho väsyy nopeasti ja/tai liikunnan aikana lihakset menevät jumiin?

Jos haluat lisää tehoa liikkumiseen hengityksen avulla, tämä workshop voisi sopia sinulle.

Workshop on suunnattu sinulle, joka liikut tai urheilet arjessasi ja haluat lisää tehoa liikusuoritukseesi tasapainoisen hengityksen avulla ja/tai palautua paremmin hengitystäsi hyödyntämällä.

Workshop sisältää

  • hengitysharjoituksia,
  • rentoutumisharjoituksia,
  • pallean vapautusta ja aktivointia, sekä
  • hyvää hengitystä tukevaa kehonhuoltoa.

Workshopin teemoja ovat mm.

  • ryhdin ja kehon liikkuvuuksien vaikutus hengitykseen
  • yleisimmät hengityshäiriöt ja niiden ilmeneminen liikkuessa
  • tasapainoinen hengitys ja sen tuomat hyödyt liikunnassa
  • palautumisen tehostaminen hengityksen avulla

Toteutuksena käytännön harjoituksia fysioterapeutin ohjauksessa.

Palautteita Liikkujan hengitys-workshopeista:

  • "Kiitos. Tosi hyvät ohjeet hengityksen parantamiseen liikkuessa. Ei olekaan tullut ajateltua, miten iso vaikutus hengityksellä on liikunnan tehoon."

  • "Olen ottanut workshopin neuvot käyttöön, ja nyt alkaa tuntua, että hengästyminen on selvästi vähentynyt."

VARAA WORKSHOP

Haluaisitko varata yksityisen työpajan työyhteisöllesi tai urheiluseurallesi? Ota yhteyttä ja pyydä tarjousta tämän lomakkeen kautta tai lähetä sähköpostia mirkka@puronvirta.fi

HENGITYS- JA RENTOUTUSHARJOITUKSIA ARKEEN

Olen koonnut käyttöösi harjoituksia, koska tahansa päivän aikana tauottamaan työskentelyä ja lisäämään keskittymistä, tasapainottamaan hermostoa ja käynnistämään palautumista.

Tmi Puron Virta

Mirkka Tikkanen

p. 040 700 7402

mirkka@puronvirta.fi

Y-tunnus: 2910661-8