HYVÄN YÖN JOOGAA

24.05.2020

Uni on tärkein palautumisen edistäjä. Varsinkin silloin kun stressiä on enemmän, saattaa yöuni alkaa kärsiä ja luontainen palautuminen heikkenee. Nyt myös lisääntyvä valo voi vaikuttaa nukkumiseen. Yksi keino nukahtamisen helpottamiseen ja yöunen parantamiseen on rauhallinen, palauttava liike. Lempeät yin jooga-asanat yhdessä rauhallisen hengityksen kanssa tasapainottavat autonomista hermostoa ja vähentävät stressiä, ahdistusta ja jännitystä. Syke ja verenpaine laskevat, keho rentoutuu ja mieli rauhoittuu.

Seuraavat yin jooga asanat ovat erittäin hyviä rauhoittamaan ennen nukkumaanmenoa, mutta toimivat palautumisen tukena myös päivän aikana. Voit valita vain jonkin asanan tai tehdä kaikki yhtenäisenä harjoituksena. Mene jokaiseen asanaan lempeästi laskeutuen ja viivy asanassa vähintään muutama minuutti, tai jää niin pitkäksi aikaa kuin tuntuu sopivalta, "vajoten" aina vain syvemmälle rentouden tilaan. Keskity rauhalliseen virtaavaan hengitykseen, hellittämään jännityksistä ja päästä irti kaikesta pyrkimisestä; anna itsellesi lupa olla vain.

Viparita karani
Viparita karani

Viparita karani

Vähentää stressiä, tehostaa verenkiertoa ja aineenvaihduntaa, auttaa parantamaan unenlaatua. Voit tehdä jalat seinää vasten.

Selän kierto
Selän kierto

Selän kierto

Rentouttaa, hoitaa rankaa ja koko kehoa. Anna molempien olkapäiden levätä alustaa vasten, ja jos kierto rangassa tuntuu liian voimakkaalta tuo tyyny/tuki polvien väliin.

Lapsen lepoasento
Lapsen lepoasento

Lapsen lepoasento

Kasvattaa turvallisuuden, rauhan ja rentouden tunnetta. Voit tehdä myös ilman tukea, antaen ylävartalon ja otsan laskeutua lepäämään alustan kannateltavaksi.

Yhteistyössä vaatemerkki Freddyn kanssa ohjasin "Hyvän yön yin jooga"-harjoituksen, joka johdattelee pehmeästi kohti yön lepoa. Pääset harjoitukseen tästä.