Joulurauhaa mielelle ja keholle

17.12.2020

Kokosin tähän käyttöösi kaksi harjoitusta tuomaan rauhaa, rentoutta tai vain hetken hengähdystauon joulun keskelle.

Rauhoittava hengitys (2 min)

Hengitämme lepotilassa normaalisti 12-14 kertaa minuutissa. Stressin, kivun tai muun tuntemuksen vuoksi hengitys voi olla huomattavasti tätä nopeampaakin. Vagushermoa aktivoi hengitystiheys alle 10 kertaa minuutissa (vagushermosta voit lukea lisää täältä). Seuraavassa harjoituksessa annetaan hengityksen luonnollisesti rauhoittua. Tämä harjoitus sopii hyvin koska tahansa päivän aikana rauhoittamaan, palauttamaan tai tukemaan keskittymiskykyä.

Kehorentoutus (13 min)

Kehorentoutus rauhoittaa ja sen avulla voidaan mm. vähentää jännityksiä kehosta ja helpottaa nukahtamista. Tässä rentoutuksessa käytetään mielikuvaa rentoudesta ja miellyttävästä lämmöstä. Valitse itsellesi rauhallinen tila ja hyvä asento rentoutusta varten: istuen tai makuulla. Tarvittaessa tue asentoa tarvittaessa tyynyillä tai tuo peite päällesi lämmittämään.

Lisää rauhoittavia, hengittäviä ja rentouttavia harjoituksia arkeen löytyy verkkokursseillani, tutustu kursseihin täällä.

Läsnäolevia ja levollisia hetkiä jouluusi,

Mirkka