Rauhoittumisen taito

08.01.2021

Akut on ladattu joulun aikana, mutta miten säilyttää levollisuus taas kun arki painaa päälle?

On hyvä opetella rauhoittumaan myös silloin kun on kiirettä, stressiä, kipua tai vaan paljon kaikkea. Rauhoittumisen taitava kykenee toimimaan viisaammin kuormittavissa tilanteissa, säätelemään paremmin haastavia tunteita, sekä olemaan läsnä itselleen ja toiselle.

Rauhoittuminen on taito, jota pitää opetella ja toistaa riittävän usein, jotta se automatisoituisi. Tietoisella rauhoittumisella kehon palautuminen käynnistyy yleensä jo muutamassa minuutissa.

Pohdi hetki seuraavia kysymyksiä:

  • Kuuluuko rauhoittuminen sinun tavalliseen arkipäivääsi?
  • Jos ei; miten voisit varata palautumiselle aikaa arjessasi ja sallitko itsellesi aikaa vain olla?
  • Onko seuraavassa listassa sinulle sopivia keinoja rauhoittumiseen ja palautumiseen: 

hiljentyminen ja hidastaminen, hengitys, kehotietoisuusharjoitukset, lihasten rentouttaminen, kosketus, meditaatio, lukeminen, musiikki, sauna, luonnossa oleminen

Hyvä hengitys -verkkokurssilla huomaat rauhoittuvasi jo ensimmäisten harjoitusten aikana, ja kolmessa viikossa opit tuomaan rauhoittumisen taidon osaksi arkeasi.

Opit hyödyntämään rauhoittumisen taitoa myös haastavissa tilanteissa, esimerkiksi silloin kun aamulla on kiire töihin, lasten kanssa lähteminen kestää, juutut ruuhkaan, kierrokset nousevat, ja kiireen tunne ja kehollinen stressi lisääntyy entisestään. Rauhoittamalla hengitystä, huomaat ettei ole mitään hätää. Keskityt siihen, mikä tässä hetkessä on olennaista.

Hyvä hengitys -verkkokurssiin voit tutustua klikkaamalla tästä.

Avainsanat: #hengitys #rauhoittuminen #palautuminen