Mikä ihmeen vagushermo?

26.11.2020

Vagus- eli kiertäjähermon etujuoste on parasympaattisen eli rauhoittavan hermoston tärkein osa: palautumisen pääkytkin. Sen aktivoituminen välittää rauhoittumista ja tukee palautumista: sydämen syke ja verenpaine laskevat, hengitys hidastuu, ruoansulatus nopeutuu.

Mistä sitten tietää, milloin vagushermo on aktivoitunut? Esimerkiksi siitä, että lepotilassa uloshengitys päättyy pieneen, tyhjään taukoon; tämä tauko on merkki siirtymisestä parasympaattisen hermoston aktiivisuuteen.

Taukoa ei voi suorittaa tai käskeä: pakottaminen saa pallean jännittymään ja hengityksen epätasapainoon. Sen sijaan on hyvä keskittyä rauhalliseen, hellittävään uloshengitykseen, jolloin pallea rentoutuu kuin itsestään ja tauko saa vain tapahtua. Muita keinoja aktivoida vagus-hermoa on mm. kasvojen lihasjännitysten hellittäminen, selkärangan kiertoliikkeet, halaaminen tai nauraminen.

Tästä ja paljosta muusta rauhoittumiseen, palautumiseen ja vireystilan säätelyyn liittyen lisää tietoa ja harjoituksia uudella Hyvä hengitys -verkkokurssilla

Kurssi on nyt julkaisutarjouksessa 49e, lue lisää täältä.

- Mirkka


Mirkka Tikkanen, Puron Virta

työfysioterapeutti, hengityskouluohjaaja, joogaohjaaja, rentoutusohjaaja