MEDITAATIO JA RENTOUTUS

Todellinen meditaatio ei ole pakomatka elämästä tai elämän kohtaamisesta. 

Se on täydellistä läsnäoloa, pysähtymistä juuri tähän hetkeen - hyväksyen myös vallitsevan elämän haasteet ja epätäydellisyydet.

Hektisessä ja aikataulutetussa arjessa keho, mieli ja hermosto kaipaavat vastapainoksi tyhjää aikaa, rauhoittumista ja rentoutumista.

Rentoutus on keino rauhoittaa kehoa ja mieltä, päästää irti. Rentoutuminen voi olla esimerkiksi mielikuvaharjoittelua, visualisointia tai hengitysharjoittelua. Rentoutus voi johdattaa Sinua kohti meditaatioharjoitusta.

Meditaatiossa jätät mielesi ulos, siirrät sen sivuun. Tällöin voit laskeutua sisimpääsi, Sinun syvyyteesi. Syvyydessäsi on todellinen ja aito Sinä, syvin olemuksesi. Siellä voit kokea sisäisen rauhan, täydellisen hiljaisuuden ja tyyneyden. Löydät ilon, myötätunnon, läsnäolon ja hyväksynnän niin itseäsi kuin Sinua ympäröivää elämää kohtaan. Syvyyteesi et voi pyrkiä, matkaa sinne et voi suorittaa. Sinne pääset kun päästät irti kaikesta muusta.

Erilaisia rentoutus- ja stressinhallintatekniikoita hyödyntämällä sinun on helpompi keskittyä vallitsevassa hetkessä olennaisiin asioihin ja työstämään sivuun häiritsevät ajatukset. Harjoitteet voivat auttaa ajanhallinnassa ja vaikuttavat kiireen kokemukseen. Lisäksi meditointi ja rentoutus voivat toimia tukena sairauksista toipumisessa tai erilaisissa elämänmuutoksissa, kuten laihduttamisessa.

Meditaatio ja rentoutus aktivoivat parasympaattista hermostoa, mikä auttaa rentoutumaan ja rauhoittumaan, vähentämään stressiä. Syke ja verenpaine laskevat, ruoansulatus tehostuu, unenlaatu paranee. Meditointi voi lisäksi kehittää aivojen toimintaa, muistia ja keskittymiskykyä. On helpompi olla läsnä arjessa ja toimia tietoisemmin. Tyytyväisyyden, hyvänolon ja hyvinvoinnin tunne usein lisääntyvät.