RAUHOITTUMISEN TAITO JA PALAUTTAVA UNI

- työpaja

ti 16.3.2021 klo 17.30-19.30


Unenhuoltoa ylivireyteen

Koetko, että on vaikea nukahtaa iltaisin tai heräät toistuvasti kesken unien? Tai heräät aamulla ennen aikojaan tai et pääse riittävän aikaisin ylös sängystä. Todennäköisesti mielesi ja kehosi on ylivirittyneessä tilassa.


Jatkuva ärsyketulva, saatavilla olo, multitaskaaminen ja aikatauluttoman ajan puute pitävät vireystilaa korkeana. Jos olemme pitkään korkeassa vireystilassa tai kohdataan yllättäviä, stressaavia tilanteita, ajaudutaan ylivireyteen. Korkea vireystila ja ylivireys, stressi ja muutostilanteet tekevät unesta kevyttä, ihminen heräilee herkästi, eikä yöuni ole elvyttävää.

Uni on terveyden ja palautumisen perusta. Riittävän pitkän ja laadukkaan unen aikana elimistö lepää ja palautuu, aivot käsittelevät päivän tapahtumia, puhdistuvat ja lataavat energiavarastojaan. Tilapäinen unettomuus on normaalia, mutta unettomuuden pitkittyessä vaaditaan unen huoltoa ja unettomuuden hoitoa.

Kyky rauhoittua ja nukahtamista estävien ja edistävien tekijöiden tiedostaminen omassa arjessa ovat edellytyksiä palauttavalle unelle.


Työpaja on sinulle, joka

  • koet nukkumaan käydessä ajatuksien juoksevan tuhatta ja sataa
  • koet kehon käyvän ylikierroksilla
  • huomaat sykkeesi olevan koholla
  • koet kehossa ylimääräisiä jännityksiä ja vaikeutta rentoutua
  • koet vaikeutta rauhoittua ja keskittyä.

On ehkä vaikea nukahtaa iltaisin tai heräät toistuvasti kesken unien tai ehkä heräät aamulla ennen aikojaan.


Työpajassa käydään läpi asiaa unen edistämisestä ja hyvästä palautumisesta sekä tietopohjaa ja harjoituksia rauhoittumiseen ja vireystilan laskemiseen sekä päivän aikana että nukkumaan mennessä.

Opit laskemaan kierroksia jo päivän aikana, saat kokemuksia hermoston rauhoittumisesta ja keinoja siirtää opittua arkeesi.


Työpajan jälkeen saat sähköpostiisi tiivistelmän unenhuollosta sähköpostiisi ja uni-rentoutusharjoitteet käyttöösi äänitiedostoina.


ti 16.3.2021 klo 17.30-19.30

39 €


Ohjelmassa

    Hyvä palautuminen ja unenhuollon ABC

    Rauhoittumisen taito ja vireystilan laskeminen

    Rentoutumisharjoitukset uneen

    Extra: hengitysharjoituksia nukahtamiseen


Ohjaaja

Työpajan ohjaa rauhallinen ja lempeä Mirkka Tikkanen; hengitykseen, palautumiseen erikoistunut hyvinvoinnin ammattilainen (työfysioterapeutti, hengityskouluohjaaja, psykologisen joustavuuden valmentaja, yin joogaohjaaja, meditaatio- ja rentoutusohjaaja, Puron Virran yrittäjä). 

 Mirkan ohjaukseen voit tulla juuri sellaisena kuin olet.

Paikka

Vesijärvenkatu 20, Lahti (tarkemmat saapumisohjeet annetaan ilmoittautumisen yhteydessä)

Turvallisuus

Koronatilanteen vuoksi työpaja toteutetaan pienryhmässä huomioiden turvavälit. Työpaja toteutuu, mikäli osallistujia on vähintään 4.

Suosituksena on käyttää omaa joogamattoa, mutta tarvittaessa mattoja löytyy myös paikan päältä. Kaikki muut välineet löytyy paikan päältä. 

Huomioi, että tulet mukaan ainoastaan terveenä, sairastuessasi otathan pikimmiten yhteyttä mirkka@puronvirta.fi.

TULE MUKAAN

Hinta: 39e (sis. alv)

Hintaan sisältyy kirjallinen tiivistelmä unenhuollosta sekä uni-rentoutusharjoitteet äänitiedostoina jälkikäteen toimitettuina.

Paikkoja on rajoitetusti. Vallitsevan tilanteen vuoksi paikkamäärää on pienennetty.

Ilmoittautuminen on sitova. Osallistumismaksu palautetaan, mikäli tapahtuma peruutetaan järjestäjän toimesta, tai ilmoittautunut peruu osallistumisensa lääkärintodistuksella.

Palautteita aiemmista tapahtumista:

 "Ihanan lempeä ja rauhallinen ohjaus ja ääni. Missään vaiheessa ei kiirehditty, tuntui, että oli koko ajan kannateltu ja ei tarvinnut kantaa huolta, että mitä pitäisi tehdä. Kiitos."

"Kiitos, ihana ja tarpeellinen, hyvin suunniteltu kokonaisuus. Tulen uudelleen."

"Lämmin ja lempeä äänesi meni luihin ja ytimiin. Rentous virtasi läpi koko kehon. Kiitos Mirkka."

"Aivan ihana kokonaisuus rentoutumista; tällainen pysähtyminen tuli tarpeeseen arjen keskellä. Onneksi tulin."

"Kiitos ihanasta miniretriitistä. Kaikkea oli sopivassa suhteessa. Näitä lisää!"

"Kiitos! Aivan mahtavaa. Lisää tällaisia miniretriittejä arkeen. Sinulla on ihana tapa ohjata. Raskaus vaihtui keveydeksi. Tulisin uudestaan ja suosittelisin."