Harjoituksia

Harjoituksia riittämättömyyden tunteeseen.

"Kun itsekriittisyys kysyy riitätkö sinä, itsemyötätunto kysyy mikä on sinulle hyväksi."

Harjoitus

Kirjoita ylös ensin roolisi, joita sinulla on elämässä, esim. Äiti, vaimo, työntekijä... ja näiden alle ranskalaisin viivoin, millainen sinun PITÄISI olla, jotta täyttäisit roolisi odotukset. Tuo pitäisi siis tulee mielessämme olevasta ohjelmoinnista, kasvatuksesta ym.

Sitten kirjoita uudellen roolisi ja näiden alle, millainen aidosti olet, koska olet riittävä omana itsenäsi. Kirjoita muutamia positiivissävytteisiä lauseita, kuten "Olen äiti, joka antaa päivittäin lapsilleen ruokaa ja läheisyyttä" tai "Olen vaimo, joka huolehtii ensisijassa itsestään" tai "Olen työntekijä, joka hoitaa työnsä riittävän hyvin ja se riittää!"

MINÄ...

  • Olen äiti, joka...
  • Olen nainen, joka...
  • Olen vaimo, joka...
  • jne.
Nyt saat oikeasti kertoa, millainen olet. Kirjoita paperille ja tuo mukanasi valmennukseen.

Myötätuntoa itselle (1,5min)

Myötätuntoisuus itseä kohtaan on täsmäkeino riittämättömyyden tunteeseen.

Kehon oma oksitosiinivälitteinen rauhoittumisjärjestelmä aktivoi parasympaattista hermostoa, laskee kierroksia, rauhoittaa ja käynnistää palautumisen. Mm. läsnäoleva kohtaaminen, silittely, rakastelu, lämmin suihku ja syvällinen keskustelu käynnistävät oksitosiinin erittymisen. Rauhoittumisen lisäksi oksitosiini alentaa verenpainetta ja kortisolitasoa, vähentää ahdistusta ja lisää kipukynnystä. Se tehostaa oppimista ja tukee sosiaalisia siteitä. Se vahvistaa luottamuksen tunnetta ja parantaa mielialaa.

Vie kätesi harjoituksen tavoin lempeästi rinnallesi tai vatsallesi silloin, kun huomaat, että mieltäsi vaivaa jokin tai huolet painavat. Lempeä kosketus voi rauhoittaa mieltä ja tuoda lämpöä kehoon.