Harjoituksia

Harjoituksia tauottamiseen ja kierrosten laskemiseen päivän aikana tai nukkumaan käydessä.


1. Hengityksen seuraaminen (2min)

Harjoitus auttaa sinua keskittymään ja rauhoittumaan, pysähtymään hetkeksi. Harjoitus löytyy sivustolta oivamieli.fi


2. Kymmeneen laskeminen (1min)

Kymmeneen laskeminen on koettu rauhoittavana, tässä harjoituksessa laskeminen yhdistetään hengitykseen.


Hengitä nenän kautta sisään ja ulos omaan, luonnolliseen rytmiisi. Aloita laskemaan hengityksiä:

sisäänhengitys YKSI - uloshengitys KAKSI

sisäänhengitys KOLME - uloshengitys NELJÄ

ja jatka kymmeneen asti. 


Viisi hengityskierrosta on jo hyvä mikrotauko laskemaan kierroksia.


3. Myötätuntoa itselle (1,5min)

Kehon oma oksitosiinivälitteinen rauhoittumisjärjestelmä aktivoi parasympaattista hermostoa, laskee kierroksia, rauhoittaa ja käynnistää palautumisen. Mm. läsnäoleva kohtaaminen, silittely, rakastelu, lämmin suihku ja syvällinen keskustelu käynnistävät oksitosiinin erittymisen. Rauhoittumisen lisäksi oksitosiini alentaa verenpainetta ja kortisolitasoa, vähentää ahdistusta ja lisää kipukynnystä. Se tehostaa oppimista ja tukee sosiaalisia siteitä. Se vahvistaa luottamuksen tunnetta ja parantaa mielialaa.

Vie kätesi harjoituksen tavoin lempeästi rinnallesi tai vatsallesi silloin, kun huomaat, että mieltäsi vaivaa jokin tai huolet painavat. Lempeä kosketus voi rauhoittaa mieltä ja tuoda lämpöä kehoon.