Harjoituksia

1. Hengityksen seuranta (2min)

Harjoitus auttaa sinua keskittymään ja rauhoittumaan, pysähtymään hetkeksi. Harjoitus löytyy sivustolta oivamieli.fi


2. Tietoisuus arjessa

Harjoitus auttaa siirtämään tietoisen läsnäolon taidon osaksi arkea. Voit tehdä harjoituksen minkä tahansa arkiaskareen yhteydessä. Keskity siihen askareeseen, jota olet juuri parhaillaan tekemässä tai aloita jokin askare, johon sitoudut muutamaksi minuutiksi, esim. astianpesukoneen tyhjentäminen. Keskity kehosi liikkeisiin askareen tekemisen aikana. Huomioi käsiesi, jalkojesi ja vartalosi luonnollinen rytmi ja liike. Huomaa myös hengityksesi. Kun saat askareen tehdyksi, koe tyytyväisyyttä tehtävän tekemisestä.


Esim. Tietoinen syöminen

Tee kaikki aterian aikaiset toimet hitaasti. Varaa aikaa jokaisen toimenpiteen suorittamiseen ja pane merkille omat kokemuksesi siitä, samalla kun teet näitä toimia.

Kun laitat palan ruokaa suuhusi, tunnustele miltä se tuntuu. Kun pureskelet sitä, havainnoi ruoan makua ja koostumusta.

Kiinnitä huomiota mieleesi tuleviin ajatuksiin ja tunteisiin aterian aikana. Kun olet läsnä syödessäsi, saatat yllättyä, miten erilaiselta syöminen tuntuu.


3. Kasvojen hellittäminen (2min)

Rauhoittumisen ja palautumisen kannalta on keskeistä hellittää kasvojen jännityksistä; silmiä ympäröivien lihasten jännittyneisyydestä kulkeutuu autonomista hermostoa pitkin yhteys sydämen sykkeen säätelykeskukseen. Jos lihakset silmien ympärillä ovat jännittyneet, sydämen syke kiihtyy. Toisaalta jännitysten hellittäminen puolestaan rauhoittaa. Kasvolihasten hellitteleminen onkin melko nopea reitti kokonaisvaltaiseen rauhoittumiseen.