Harjoituksia

1. Hengityksen seuranta (2min)

Harjoitus auttaa sinua keskittymään ja rauhoittumaan, pysähtymään hetkeksi. Harjoitus löytyy sivustolta oivamieli.fi


2. Tietoisuus arjessa

Harjoitus auttaa siirtämään tietoisen läsnäolon taidon osaksi arkea. Voit tehdä harjoituksen minkä tahansa arkiaskareen yhteydessä. Keskity siihen askareeseen, jota olet juuri parhaillaan tekemässä tai aloita jokin askare, johon sitoudut muutamaksi minuutiksi, esim. astianpesukoneen tyhjentäminen. Keskity kehosi liikkeisiin askareen tekemisen aikana. Huomioi käsiesi, jalkojesi ja vartalosi luonnollinen rytmi ja liike. Huomaa myös hengityksesi. Kun saat askareen tehdyksi, koe tyytyväisyyttä tehtävän tekemisestä.


Esim. Tietoinen syöminen

Tee kaikki aterian aikaiset toimet hitaasti. Varaa aikaa jokaisen toimenpiteen suorittamiseen ja pane merkille omat kokemuksesi siitä, samalla kun teet näitä toimia.

Kun laitat palan ruokaa suuhusi, tunnustele miltä se tuntuu. Kun pureskelet sitä, havainnoi ruoan makua ja koostumusta.

Kiinnitä huomiota mieleesi tuleviin ajatuksiin ja tunteisiin aterian aikana. Kun olet läsnä syödessäsi, saatat yllättyä, miten erilaiselta syöminen tuntuu.


3. Hellittäminen ja rajat (4min)

Harjoituksessa päästetään irti kireyksistä ja turhasta jännityksestä jännittämisen ja hellittämisen kautta. 

Sen jälkeen maalataan kehon rajoja: ilman kokemusta oman kehon rajoista olemassaolomme tuntuu levottomalta. Rajojen tunnistaminen auttaa rauhoittumisessa. Toisaalta oman reviirin tunnistaminen tuo tilaa hengittää ja säilyttää tasapaino vuorovaikutustilanteissa.